14 maj 2021

Badanie: powoli wracamy do przyzwyczajeń zakupowych sprzed pandemii

fot. PAP
Powoli wracamy do przyzwyczajeń zakupowych sprzed pandemii. Topnieje liczba deklarowanych entuzjastów zakupów online. Deklarowanym preferowanym miejscem zakupów stają się otwarte parki handlowe - wynika z opublikowanego w piątek badania EY Polska.
REKLAMA

Trzecia edycja badania EY Future Consumer Index przeprowadzona rok po rozpoczęciu pandemii pokazuje wyraźne uspokojenie nastrojów konsumentów w większości analizowanych obszarów - czytamy w raporcie podsumowującym wyniki ankiety.

W porównaniu z poprzednią edycją zmalała liczba osób, które planują robić zakupy w centrach handlowych. Ankietowani wolą otwarte parki handlowe, obejmujące odrębne budynki ze sklepami, do których wchodzimy z zewnątrz.

"Ten rodzaj sklepów zyskał we wszystkich badanych kategoriach" - podkreśliła firma EY Polska. W przyszłości w parkach handlowych świeżą żywność planuje kupować już 56 proc. konsumentów (wobec 20 proc. w poprzedniej edycji badania), żywność pakowaną - 51 proc. wobec 24 proc. w październiku 2020 r., a nawet produkty z obszaru urody i kosmetyków (27 proc. w porównaniu do 21 proc.). "W tradycyjnych centrach handlowych będzie w przyszłości chciało robić zakupy (...) odpowiednio 4 proc., 6 proc. i 19,5 proc. respondentów" - czytamy w raporcie z badania.

Wzrosło zainteresowanie robieniem zakupów na lokalnych lub osiedlowych ulicach handlowych. Świeżą żywność obecnie planuje kupować tam 27 proc. badanych, żywność pakowaną - 26 proc., a produkty z segmentu urody i kosmetyków - 18 proc. ankietowanych osób. Dla porównania, w poprzedniej edycji badania było to odpowiednio 21 proc., 20 proc. i 10 proc.

Lider sektora handlu i produktów konsumenckich EY Łukasz Wojciechowski cytowany w raporcie ocenił, że "o ile popyt może wrócić do znanych nam wcześniej poziomów, o tyle może się zmienić sposób, w jaki robimy zakupy ze względu na obawy o bezpieczeństwo".

Jak podkreślił, "ponieważ przyzwyczailiśmy się do spędzania wolnego czasu w centrach handlowych, na zmianie zyskają podmioty, które będą potrafiły przyciągnąć klientów ofertą zakupową i umożliwiające przyjemne spędzenie czasu".

Z analizy EY wynika, że pandemia wpłynęła na ostrożność konsumentów w gospodarowaniu pieniędzmi. "Chętniej zmieniamy marki produktów, by obniżyć koszty" - czytamy. Odpowiedź taką zadeklarowało 34 proc. ankietowanych wobec 24 proc. w poprzedniej edycji badania. 54 proc. osób mniej wydaje na artykuły, które nie są niezbędne (wobec 45 proc. w październiku 2020 r.). 22 proc. natomiast kupuje więcej produktów marek własnych sklepów, podczas gdy w poprzedniej edycji zadeklarowało tak 17 proc. ankietowanych osób.

Według EY w najnowszej edycji badania widoczny jest trend powrotu do przyzwyczajeń zakupowych sprzed pandemii. Maleje liczba osób, które czują się niekomfortowo podczas zakupów (komfort w sklepie spożywczym odczuwa już 62 proc. badanych - wzrost o 16 pkt. proc. względem października 2020 r.). Ponad połowa badanych czułaby się komfortowo robiąc zakupy w centrum handlowym (wzrost o 18 pkt. proc.), a w sklepie odzieżowym - 55 proc. (wzrost o 20 pkt. proc. względem poprzedniej edycji).

Trzecia polska edycja badania EY Future Consumer Index przeprowadzona została w dniach od 23 lutego do 1 marca 2021 r. na próbie 1001 osób w wieku od 18 do 65 lat w całym kraju i na wszystkich grupach społecznych. (PAP)

mfr/ drag/

PRZECZYTAJ JESZCZE
Materiały sygnowane skrótem „PAP” stanowią element Serwisów Informacyjnych PAP, będących bazami danych, których producentem i wydawcą jest Polska Agencja Prasowa S.A. z siedzibą w Warszawie. Chronione są one przepisami ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych oraz ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o ochronie baz danych. Powyższe materiały wykorzystywane są przez [nazwa administratora portalu] na podstawie stosownej umowy licencyjnej. Jakiekolwiek ich wykorzystywanie przez użytkowników portalu, poza przewidzianymi przez przepisy prawa wyjątkami, w szczególności dozwolonym użytkiem osobistym, jest zabronione. PAP S.A. zastrzega, iż dalsze rozpowszechnianie materiałów, o których mowa w art. 25 ust. 1 pkt. b) ustawy o prawie autorskim i prawach pokrewnych, jest zabronione.
Koronawirus
kujawsko-pomorskie
zobacz mapę / szczegóły
REKLAMA

Kalendarz Wydarzeń / Koncertów / Imprez w Toruniu

kiedy
2021-08-19 20:30
miejsce
Zespół staromiejski Torunia,...
wstęp biletowany
kiedy
2021-08-20 20:30
miejsce
Zespół staromiejski Torunia,...
wstęp biletowany
kiedy
2021-08-21 20:30
miejsce
Zespół staromiejski Torunia,...
wstęp biletowany
kiedy
2021-08-27 18:30
miejsce
Dwór Artusa, Toruń, Rynek...
wstęp biletowany