Umowa na budowę mostu podpisana
Podpisanie umowy na budowę mostu dla Torunia to jedno z najważniejszych wydarzeń ostatnich lat. Zawarcie kontraktu zwieńczyło sześcioletnie przygotowania do największej miejskiej inwestycji, nazwanej już inwestycją stulecia.
- Jesteśmy świadkami wydarzenia na miarę stulecia: oto dzień zwycięstwa! - mówił tuż przed podpisaniem dokumentów prezydent Michał Zaleski. - Jego autorzy to dwieście tysięcy mieszkańców Torunia, których potrzeby i marzenia skupiają się w zamyśle powstania nowego mostu w naszym mieście, i których głos oraz słuszne oczekiwania zostały usłyszane przez właściwych ludzi i właściwe instytucje. Po kilku latach przygotowań możemy odetchnąć z ulgą: za chwilę będziemy świadkami podpisania umowy na pobudowanie nowego, nowoczesnego i optymalnie zlokalizowanego mostu drogowego w Toruniu. A latem 2013 roku chcemy już z niego korzystać. Wszystko jest na dobrej drodze, dlatego zapewniam: damy radę! - powiedział prezydent.
W swoim przemówieniu prezydent Michał Zaleski gorąco dziękował za pomoc mieszkańcom Torunia, a także wszystkim osobom i instytucjom, które uwierzyły w nasze miasto i determinację torunian w dążeniu do realizacji tego wielkiego przedsięwzięcia i udzieliły wsparcia inicjatywie budowy mostu.
W imieniu miasta umowę podpisał Dyrektor MZD Andrzej Glonek.
Nowy most dla Torunia wybuduje konsorcjum firm Strabag Sp. z o.o., Strabag AG i Hermann Kirchner Polska Sp. z o.o., wyłonione spośród dziewięciu oferentów, którzy ubiegali się o to zamówienie w przetargu nieograniczonym. Konsorcjum deklaruje, że wybuduje most i dojazdówki za niespełna 549 mln zł.
Prezes Zarządu firmy Strabag - Alfred Watzl podkreślał w swoim przemówieniu, że jego przedsiębiorstwo, z ponad 170-letnią tradycja w branży budowlanej, jest doskonale przygotowane do realizacji tej inwestycji. Zadeklarował, że nie będzie żadnych problemów z terminowym wykonaniem kontraktu.
Podstawowe dane techniczne nowego mostu:
- długość trasy - 4.100 m,
- przekrój - dwie jezdnie po dwa pasy ruchu,
- pełna infrastruktura: zatoki autobusowe, chodniki, drogi rowerowe, oświetlenie, odwodnienie;
-
węzły i skrzyżowania:
- plac Daszyńskiego, węzeł trzypoziomowy,
- ulica Rypińska,
- ulica Lipnowska,
- rondo na ulicy Łódzkiej,
-
obiekty inżynierskie:
- most o długości dł. 540 m - dwa przęsła łukowe po 270 m każde, konstrukcja stalowa, jedna podpora - na wyspie centralnej w nurcie rzeki,
- estakady na terenach zalewowych: nad ulicą Winnica 600 m, nad ulicą Rudacką 830m,
- estakada relacji ulica Żółkiewskiego - Szosa Lubicka 300 m,
- tunel w ciągu ulicy Wschodniej pod Placem Daszyńskiego 120 m,
- wiadukt nad torem kolejowym o rozpiętości 110 m,
- przejście podziemne pod trasą w ciągu ulicy Rypińskiej,
- drogi serwisowe obsługujące tereny w otoczeniu - 2000 m.
Dane finansowe:
-
Całkowita wartość projektu - 753.006.767,55 zł, w tym;
- dofinansowanie z Unii Europejskiej: 327.010.000 zł
- budżet miasta: 425.996.767,55 zł
Warto wiedzieć, że budowa mostu drogowego w Toruniu wraz z drogami dojazdowymi uzyskała dofinansowanie z funduszy Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2007-2013. Wysokość dofinansowania: 327,01 mln zł. Umowę w tej sprawie podpisano 6 października 2010 r.
Przygotowania do tej ważnej dla Torunia inwestycji trwały sześć lat. Podpisanie umowy z Generalnym Wykonawcą to ostatnia z długotrwałych i pracochłonnych formalności, którą musiało przeprowadzić miasto przed rozpoczęciem budowy.
Dodatkową zachętą dla wykonawcy zadania jest inicjatywa przedsiębiorców, zrzeszonych w Izbie Przemysłowo Handlowej w Toruniu. Ufundowali oni pokaźnych rozmiarów obraz przedstawiający panoramę Torunia, który otrzyma wykonawca budowy - ale dopiero po 32 miesiącach od jej podpisania - czyli po zakończeniu inwestycji. Do tego czasu prezent będzie się znajdować w depozycie u prezydenta miasta.
www.torun.pl