Strategiczne cele kulturalne
W skład zespołu konsultacyjnego weszli znani w Toruniu twórcy i animatorzy kultury, członkowie organizacji pozarządowych, a także osoby kierujące na co dzień instytucjami kultury:
- Tomasz Cebo - artysta, animator kultury
- Zbigniew Derkowski - dyrektor Wydziału Kultury - koordynator zespołu
- Rafał Góralski - prezes Zarządu Fundacji Galerii Rusz
- Katarzyna Jaworska - Fundacja Biuro Kultury, organizator festiwalu Toffifest
- Piotr Klugowski - dziekan Wydziału Sztuk Pięknych UMK
Krzysztof Koman - animator kultury, wokalista zespołu H5N1 - Ryszard Kruk - wiceprezes zarządu Lokalnej Organizacji Turystycznej, członek Rady Organizacji Pożytku Publicznego
- Krystian Kubjaczyk - p.o. dyrektora Toruńskiej Agendy Kulturalnej
- Agnieszka Lisek - dyrektor Wydziału Rozwoju i Programowania Europejskiego
- Zbigniew Lisowski - dyrektor Teatru Baj Pomorski
- Marek Rubnikowicz - dyrektor Muzeum Okręgowego w Toruniu
- Michał Staśkiewicz - animator kultury, organizator festiwalu FORTE piano
- Tomasz Szlendak - kierownik zakładu badań kultury w Instytucie Socjologii
- Jan Świerkowski - prezes Zarządu Fundacji Platon
- Marek Żydowicz - organizator festiwalu Camerimage
Zadaniem zespołu będzie przeanalizowanie i ewentualne uzupełnienie przygotowanej przez Wydział Kultury specyfikacji istotnych warunków zamówienia, na podstawie której zostanie przeprowadzony konkurs. Wstępnie założono, że zapoznanie się z tym dokumentem i wprowadzenie do niego poprawek zajmie kilka tygodni, a następnie członkowie zespołu wyłonią ze swego grona ekspertów, którzy znajdą się w komisji przetargowej. Po ukazaniu się ogłoszenia o konkursie na wykonawcę i realizatora strategii kultury dla Torunia potencjalni oferenci będą mieli dwa miesiące na przygotowanie i zgłoszenie koncepcji opracowania strategii. Minimalny, przewidziany procedurą czas to miesiąc, ale miasto zdecydowało się dać zainteresowanym więcej czasu na przygotowanie ofert.
- Przewidujemy, że wyłoniony w konkursie wykonawca będzie miał od podpisania umowy około pół roku na przygotowanie tzw. wstępnej koncepcji strategii. Potem, jak pokazują doświadczenia innych miast, rozpoczną się gorące i pełne emocji konsultacje na temat tego wstępnego założenia strategii, oczywiście wielopoziomowe i wielośrodowiskowe - przedstawił harmonogram prac prezydent Torunia. - Zależy nam bardzo, aby w konsultacjach brali udział zarówno twórcy i animatorzy kultury, jak i organizacje pozarządowe, działające na co dzień w obszarze kultury. Potem nastąpi około trzymiesięczny okres na uwzględnienie wyników konsultacji przez wykonawcę strategii. I wreszcie ostateczny dokument ujrzy światło dzienne - w formie uchwały Rady Miasta Torunia, która podejmie w tej sprawie decyzję.
Prace nad strategią koordynuje Wydział Kultury Urzędu Miasta. Przewiduje się, że cała procedura potrwa w sumie ponad rok i pod koniec drugiego kwartału 2012 roku gotowy będzie dokument do przedłożenia radnym.
- Jeśli jednak pojawi się potrzeba wydłużenia czasu prac, na przykład przeprowadzenia dodatkowych badań czy analiz, też będzie to miało miejsce. Nie chodzi przecież o tempo, tylko o efekt, czyli dobrą strategię: mającą realne założenia, dobrze wpisaną w specyfikę Torunia i jednoczącą środowiska twórcze wokół tematu toruńskiej kultury - podkreśla prezydent Michał Zaleski.
Miasto chce, aby dokument uwzględniał trzy bazowe kierunki rozwoju Torunia: oparcie o dziedzictwo kulturowe miasta, edukację i wysoki poziom kształcenia oraz nastawienie na potrzeby i oczekiwania osób przybywających do Torunia z zewnątrz, zarówno turystów, jak i uczestników spotkań biznesowych czy naukowych. Chodzi o to, by miasto oprócz atrakcji architektury miało dla nich ciekawą ofertę kulturalną, zachęcającą do przyjazdów i dobrze promującą Toruń na zewnątrz.
Pierwsze posiedzenie zespołu konsultacyjnego ds. strategii kultury odbędzie się 29 marca 2011 r. Skład tego gremium może zostać poszerzony, jeśli taka będzie potrzeba. Na posiedzenia będą też zapraszani eksperci zewnętrzni.
Źródło: UM