Nie czytaj, książki gryzą: nietypowa reklama społeczna
fot. Screen jednej ze scen spotu reklamowego.
Dzisiaj, tj. w poniedziałek, 23 kwietnia obchodzimy Światowy Dzień Książki. Z tej okazji Adam Zych stworzył nietypowy spot reklamowy, który w sposób wyjątkowo przewrotny zachęca do lektury. Powód? Sprawdźcie sami!
REKLAMA
Reklama społeczna „Czytaj! Zobacz więcej" to wspólny projekt Bibliocreatio i Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego. Spot, w którym udział biorą: Tomasz Bednarek, Jacek Borkowski, Joanna Brodzik, Sylwia Chutnik, Karolina Gruszka, Paulina Holtz, Tomasz Kammel, Hanna Konarowska, Olga Kozierowska, Zygmunt Miłoszewski, Andrzej Nejman, Alicja Resich-Modlińska, Andrzej Seweryn, Jerzy Sosnowski, Michał Szpak, Hubert Urbański, Dorota Wellman, Janusz L. Wiśniewski, Jakub Wons, Michał Żebrowski. – w odróżnieniu od innych powstałych do tej pory projektów – cechuje jednak frywolna przewrotność.
Znani i lubiani przedstawiciele świata kultury przez ponad minutę usilnie przekonują widza, że nie warto sięgać po książki. Dlaczego? Powodów jest wiele. Nie czytaj, bo i tak to kiedyś zekranizują; nie czytaj, bo nie; nie czytaj, to uzależnia czy wystarczy, że inni czytają. Spot nie opiera się jednak wyłącznie na mocnych słowach. Istotną rolę odgrywają również odegrane przez artystów scenki. Wyrywanie książek z rąk czytelników czy podstawianie im nóg, podczas gdy ci wędrują między bibliotecznymi regałami to tylko niektóre ze stosowanych przez nich praktyk. Wszystko oczywiście w imię ochrony przed… inteligencją, sukcesem czy zaimponowaniem innym.
Absurdalne? Skądże! Żonglowanie stereotypami i zabranianie czynności, która do tej pory przez wielu traktowana była wyłącznie w kategoriach obowiązku, to celowy zabieg. Zakazany owoc kusi najbardziej, wobec tego kampania społeczna powinna prędko przynieść zamierzony skutek. Cel udało się osiągnąć kilka lat temu w USA, kiedy w mediach zaczął być emitowany spot pt. „Don’t vote”, stąd możemy przypuszczać, że i w Polsce będzie podobnie.
Zachęcam do obejrzenia reklamy społecznej „Czytaj! Zobacz więcej" na portalu You Tube pod adresem: http://www.youtube.com/watch?v=KhrCozn5mi0 i wyprzedzając fakty, życzę przyjemnej lektury!
Martyna Janiak
Znani i lubiani przedstawiciele świata kultury przez ponad minutę usilnie przekonują widza, że nie warto sięgać po książki. Dlaczego? Powodów jest wiele. Nie czytaj, bo i tak to kiedyś zekranizują; nie czytaj, bo nie; nie czytaj, to uzależnia czy wystarczy, że inni czytają. Spot nie opiera się jednak wyłącznie na mocnych słowach. Istotną rolę odgrywają również odegrane przez artystów scenki. Wyrywanie książek z rąk czytelników czy podstawianie im nóg, podczas gdy ci wędrują między bibliotecznymi regałami to tylko niektóre ze stosowanych przez nich praktyk. Wszystko oczywiście w imię ochrony przed… inteligencją, sukcesem czy zaimponowaniem innym.
Absurdalne? Skądże! Żonglowanie stereotypami i zabranianie czynności, która do tej pory przez wielu traktowana była wyłącznie w kategoriach obowiązku, to celowy zabieg. Zakazany owoc kusi najbardziej, wobec tego kampania społeczna powinna prędko przynieść zamierzony skutek. Cel udało się osiągnąć kilka lat temu w USA, kiedy w mediach zaczął być emitowany spot pt. „Don’t vote”, stąd możemy przypuszczać, że i w Polsce będzie podobnie.
Zachęcam do obejrzenia reklamy społecznej „Czytaj! Zobacz więcej" na portalu You Tube pod adresem: http://www.youtube.com/watch?v=KhrCozn5mi0 i wyprzedzając fakty, życzę przyjemnej lektury!
Martyna Janiak
PRZECZYTAJ JESZCZE