95 lat miejskich autobusów
Historia miejskich autobusów w Toruniu zaczęła się od czterech Fordów, które kursowały na dwóch trasach. W nocy kursowały między Rynkiem Staromiejskim i Dworcem Głównym, natomiast w dzień, między Dworcem Głównym i Dworcem Miasto. Wisłę pokonywały dzisiejszym mostem im. Ernesta Malinowskiego, który wówczas przeznaczony był zarówno dla ruchu kolejowego, pieszego, jak i kołowego. Była to wówczas jedyna przeprawa w Toruniu, choć jeszcze w 1924 radni podjęli decyzję o budowie nowego mostu.
Dzienne kursy pierwszych autobusów odbywały się co pół godziny, natomiast nocne mniej więcej co godzinę. Dojazd na Dworzec Główny zajmował dwadzieścia minut. W 1925 roku miejski przewoźnik wzbogacił ofertę o trasy na Podgórz i Jakubskie Przedmieście, jednak to wciąż tramwaje, taksówki, a nawet dorożki cieszyły się największym zainteresowaniem podróżnych. Komunikacja autobusowa przestała być rentowna i już po kilkunastu miesiącach od uruchomienia została zawieszona.
Miejskie autobusy na toruńskie drogi powróciły w czasie II wojny światowej z inicjatywy niemieckiego okupanta, jednak dopiero lata 1945-1960 przyniosły wiele kluczowych inwestycji, w tym kultowe ”Ogórki”, tworząc podwaliny pod dzisiejszą, bogato rozbudowaną sieć MZK.
- Od tego czasu linie autobusowe w naszym mieście były i są systematycznie i efektywnie rozwijane. W taborze MZK pojawiały się Jelcze, Autosany, później Many, Solarisy, a teraz Ursusy. Taką najbardziej wyraźnie zmianę widzieliśmy w ubiegłym roku. Toruń wzbogacił się o 35 nowych autobusów, w tym 14 pojazdów hybrydowych, które są bardzo przyjazne środowisku. W sumie tabor MZK liczy 152 autobusy obsługujące 37 linii o łącznej długości 518 km. Co ciekawe, dziennie miejskie autobusy w Toruniu pokonują łącznie ponad 32 tys. km - wylicza prezydent Torunia Michał Zaleski.
Z okazji 95-lecia debiutu toruńskich autobusów miejskich w sobotę 16 listopada 2019 roku Miejski Zakład Komunikacji wypożyczył legendarnego Jelcza, który najpierw wykonał kurs z Dworca Miasta do Dworca Głównego, a później z Centrum Handlowego Plaza do Centrum Handlowego Bielawy, czyli na trasie dzisiejszej linii nr 40.
Źródło: www.torun.pl