Pociągi znów kursują do Ciechocinka
Ponowne uruchomienie kursów pociągów poprzedził remont 7-kilometrowej linii kolejowej nr 245 Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek przeprowadzony przez PKP Polskie Linie Kolejowe. Na trasie kursują pociągi spółki Polregio, która została wyłoniona w przetargu przez samorząd województwa kujawsko-pomorskiego.
Inaugurujący reaktywowane połączenie kurs pociągu z Torunia przez Aleksandrów Kujawski na dworcu w Ciechocinku przy dźwiękach orkiestry witało około tysiąca mieszkańców i kuracjuszy.
– Po 14 latach z wielką radością wznawiamy połączenie do Ciechocinka. To połączenie w 2011 r. zostało zamknięte nie tylko ze względu na stan torów, ale z powodu braku zainteresowania ze strony podróżnych. Dzisiaj to wszystko się zmienia, przywracane są kolejne połączenia i zagęszczane są kursy na obsługiwanych już trasach. Przekonaliśmy się, że transport kolejowy jest bezpieczny, ekologiczny i komfortowy – powiedział podczas konferencji prasowej na stacji w Ciechocinku marszałek województwa kujawsko-pomorskiego Piotr Całbecki.
Marszałek zaznaczył, że w regionie kujawsko-pomorskim niebawem uruchomione zostanie regionalne połączenie z Brodnicy do Rypina.
Prezes PKP Polskie Linie Kolejowe Piotr Wyborski podkreślił, że linia kolejowa z Aleksandrowa Kujawskiego do Ciechocinka została zmodernizowana w niespełna dziewięć miesięcy. Zwrócił uwagę, że od północy z soboty na niedzielę wdrażany jest roczny rozkład jazdy i odtąd zwiększane są prędkości pociągów na ponad 1700 km torów w całym kraju, co jest rekordem.
Wyborski zapowiedział, że PLK w 2026 r. zamierzają w regionie kujawsko-pomorskim dokończyć prowadzoną rewitalizację linii ze Zduńskiej Woli do Inowrocławia, a także w ciągu kilku miesięcy poprawić parametry infrastruktury na liniach z Inowrocławia do Torunia oraz z Jabłonowa Pomorskiego do Grudziądza. Powiedział również, że pod koniec 2026 r. planowane jest otwarcie alternatywnej trasy z Poznania do Bydgoszczy przez Gołańcz, Kcynię i Nakło nad Notecią.
P.o. prezesa Polregio Aleksandra Grzywaczewska zaznaczyła, że kierowana przez nią spółka wygrała przetarg na obsługę połączenia do Ciechocinka i będzie zapewniała połączenie na tej trasie do grudnia 2030 r.
Część nowo uruchomionych pociągów kursuje pomiędzy Ciechocinkiem i Aleksandrowem Kujawskim, a część na trasie Ciechocinek – Aleksandrów Kujawski – Toruń Główny. Podróż do Aleksandrowa Kujawskiego zajmuje 10 minut, a do Torunia – pół godziny.
W Aleksandrowie Kujawskim, gdzie przebiega też linia nr 18 Kutno – Piła Główna, pasażerowie mogą przesiąść się do pociągów innych przewoźników krajowych.
W ramach remontu linii Aleksandrów Kujawski – Ciechocinek naprawiono tory, rozjazdy, przepusty i sieć trakcyjną, a także wymieniono urządzenia sterowania ruchem kolejowym, dzięki czemu pociągi mogą jeździć z prędkością 120 km/h. Na peronach w Ciechocinku (nr 1 i 2), Aleksandrowie Kujawskim (nr 2) i Odolionie ułożono nową nawierzchnię, zamontowano wiaty i ławki i wymieniono oświetlenie. Na ośmiu przejazdach, w tym na skrzyżowaniu linii kolejowej ze zjazdem z autostrady A1 i drogą krajową nr 91, zamontowano nowe sygnalizatory i rogatki.
Prace na linii nr 245 kosztowały 37,8 mln zł netto i sfinansowane zostały ze środków PKP PLK.
Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego na realizację połączeń z Ciechocinkiem w ciągu najbliższych pięciu lat przeznaczy 32 mln zł.
Linia kolejowa nr 245 została otwarta w 1867 r. jako odnoga linii warszawsko-bydgoskiej, a w 1985 r. została zelektryfikowana. Do początku lat 90. zeszłego wieku na trasie odbywał się nie tylko ruch pasażerski, ale również ruch towarowy. W grudniu 2011 r. wstrzymano kursowanie pociągów. Jedynie w sezonie letnim w 2014 r. kursowały pociągi obsługiwane przez prywatnego przewoźnika. (PAP)
rau/ miś/
Polska, Ciechocinek









