Zmiany w komunikacji
O nowych zasadach kursowania tramwajów była mowa na konferencji prasowej zorganizowanej 25 listopada 2010 r. w Urzędzie Miasta.
- Nie bez przyczyny o nowej jakości komunikacji mówimy właśnie dzisiaj. Dziś bowiem przypada Dzień Transportu Kolejowego i Tramwajowego. Przewozy tramwajowe to bardzo istotny element komunikacji w naszym mieście - mówił prezydent Torunia Michał Zaleski. – Robimy wszystko, by usprawnić komunikację tramwajową, by pasażerom jeździło się wygodniej, szybciej i bezpieczniej.
Według nowego systemu komunikacji, tramwaje linii nr 1 kursujące z pętli na os. Na Skarpie dojeżdżać będą do ulicy Reja (dotychczasowo linia 1R), a tramwaje linii nr 4 kursować będą do pętli przy Motoarenie (obecnie kończą bieg przy ul. Reja). "Jedynka" kursować będzie z częstotliwością co 10 minut przez większą część dnia, do 7,5 minuty w godzinach największego zapotrzebowania na przewozy, natomiast w godzinach wieczornych i w dni wolne co 15 minut.
Tramwaje linii nr 2 i 4 na wspólnym odcinku trasy, tj. od pętli przy Motoarenie do ul. Wschodniej, kursować będą przemiennie, z częstotliwością co 15 minut w szczycie przewozowym, co 20 minut poza szczytem i co 30 minut w godzinach wieczornych i w dni wolne. Dzięki temu tramwaje kursować będą na w/w odcinku co 7,5 minuty w szczycie, co 10 minut poza szczytem i co 15 minut w godzinach wieczornych i dniach wolnych.
Tramwaje linii nr 2 i 3 kursować będą na dotychczasowych trasach. Tramwaj linii nr 3 kursować będzie od godziny 5.00 do 16.00, a nie tylko w szczycie przewozowym.
Na trasie linii nr 1 zostaną wprowadzone zmiany w lokalizacjach przystanków. Już w grudniu br. uruchomiony zostanie przystanek "Gołębia" na ul. Lubickiej w kierunku centrum. Będzie na nim peron, który ułatwi pasażerom wsiadanie. Bezpieczeństwo zapewni nowa sygnalizacja świetlna. Jednocześnie zlikwidowany zostanie przystanek przy ul. Waryńskiego. Zmiana organizacji przystanków, połączona z nową sygnalizacją świetlną, skróci czas przejazdów tramwajów na odcinku z osiedla Na Skarpie do centrum.
Zmiany w komunikacji tramwajowej to jednak nie tylko wydłużone trasy i częstsze kursy. Toruński tabor jest ciągle modernizowany. Kompleksowo wyremontowane wagony wyglądają i działają jak nowe. Mają ciekawą kolorystykę, nowe, jednoszynowe płaty drzwi i uchylne okna, kolorowe poręcze, nowe, nie wystające z sufitu lampy i wygodne, tapicerowane siedzenia z motywami architektury Torunia. Podłoga wagonów wyłożona jest antypoślizgową wykładziną. W wozach panuje mniejszy hałas i jest więcej miejsca, gdyż w drugim wagonie składu zlikwidowano kabinę motorniczego. Lepsze są także warunki termiczne wewnątrz wagonów, gdyż zastosowano nowe agregaty cieplne. Ponadto zamontowano nowy system informacji pasażerskiej.
Zmiany są efektem realizacji projektu "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej Toruniu w latach 2007-2013". Przedsięwzięcie jest współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata 2007-2013. Na początku listopada 2010 r. Gmina Miasta Toruń podpisała umowę na dofinansowanie projektu z Województwem Kujawsko-Pomorskim.
***
Projekt "Rozwój sieci komunikacji tramwajowej w Toruniu w latach 2007-2013" figuruje na liście projektów kluczowych Regionalnego Programu Operacyjnego. Składa się z czterech podprojektów:
- System zarządzania ruchem drogowym w Toruniu
- System informacji pasażerskiej o rzeczywistym czasie przyjazdu tramwajów (będzie wyświetlany na przystankach)
- Trasa tramwajowa na osiedle Bielany (trzy zadania: budowa linii na Bielany, powiązanie jej z Rubinkowem i związana z tym modernizacja pętli na ul. Olimpijskiej)
- Modernizacja taboru tramwajowego.
Prace nad projektem rozpoczęły się w styczniu 2007 r. Zakończą się w kwietniu 2015 r. Umowa o dofinansowanie została zawarta pomiędzy Gminą Miasta Toruń i Województwem Kujawsko-Pomorskim 3 listopada 2010 r.
Celem przedsięwzięcia jest zwiększenie konkurencyjności publicznych usług przewozowych i udziału transportu publicznego w obsłudze mieszkańców, szczególnie w zakresie ekologicznego transportu szynowego oraz wzrost udziału przewozów komunikacją miejską w przejazdach niepieszych w stosunku do obecnego. Projekt ma przeciwdziałać zmniejszającej się liczbie osób korzystających z transportu zbiorowego, niwelować bariery w dostępie do transportu publicznego, integrować środki transportu w węzłach przesiadkowych.
Całkowita wartość projektu to prawie 85 mln zł, z czego dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego wynosi ponad 42,1 mln zł. Wkład własny Gminy Miasta Toruń to 42,6 mln zł.
>>> TUTAJ znajdziesz prezentację na temat rozwoju sieci tramwajowej.
www.gdynia.pl