O kosmosie przy kawie: astrofizyka w edukacji
fot. nadesłane
16 lutego, w środę, o godzinie 18:00 Biuro Edukacji Kosmicznej Centrum Nauki Kopernik zaprasza na spotkanie z cyklu „O kosmosie przy kawie”. Porozmawiamy o czarnych dziurach.
REKLAMA
Spotkanie online, zapisz się przez formularz: https://www.kopernik.org.pl/esero/o-kosmosie-przy-kawie
Astrofizyka to bardzo szeroka dziedzina nauki, pełna teorii do potwierdzenia, technologii do przetestowania oraz intrygujących odkryć. Łączy w sobie dwa obszary wiedzy: fizykę wyjaśniającą poznawane zjawiska oraz astronomię rozwijającą metody obserwacji. Bada procesy fizyczne zachodzące we Wszechświecie, jego ewolucję oraz różnorodne obiekty od małych ciał niebieskich, planet przez gwiazdy, galaktyki po czarne dziury i wielkoskalowe struktury.
Czarne dziury od stuleci stanowią nie lada zagadkę i będą tematem tego spotkania. Pierwsze doniesienia o koncepcji niezwykle gęstych obiektów pochodzą już z XVIII wieku. Wtedy nazywano je czarnymi gwiazdami. Dokładniej o ich istnieniu mówił Albert Einstein w swojej teorii względności z 1915 roku. Rozważał zależność między geometrią przestrzeni, a zawartą w niej materią. To doprowadziło go do pewnego konceptu naszego Wszechświata, w którym mogłyby istnieć tak egzotyczne obiekty, jak czarne dziury. Rok później matematycznie opisał je Karl Schwarzchild.
Od tego czasu wielu naukowców i naukowczyń skonstruowało narzędzia oraz eksperymenty teoretyczne, umożliwiające wykrywanie czarnych dziur. Coś, co potwierdziłoby ich istnienie i nie burzyło dotychczasowego, w miarę dobrze opisanego teoretycznie Wszechświata, który został już zweryfikowany na wielu polach naukowych. Istnieje jednak duże wyzwanie: nie jesteśmy w stanie zobaczyć czarnych dziur wprost. Skoro ich nie widzimy, skąd pewność, że one w ogóle istnieją? Jak coś takiego można obserwować? Wielu astronomów i astronomek znalazło metody, jak wykryć coś czego nie widać. Najbardziej jaskrawym przykładem obserwacji czarnych dziur jest osiągnięcie zespołu projektowego o nazwie Teleskop Horyzontu Zdarzeń (EHT). W 2019 roku wykonali pierwsze w historii zdjęcie czarnej dziury. Wygląda na to, że Einstein nie pomylił się w swoich teoretycznych rozważaniach.
Oprócz zagadnień z astrofizyki, omówiona będzie metodyka wprowadzania tematyki kosmicznej w edukacji szkolnej. Uczestnicy zastanowią się, gdzie w niej znaleźć miejsce na tak abstrakcyjny temat, jak czarne dziury.
Porozmawiamy o:
Astrofizyka to bardzo szeroka dziedzina nauki, pełna teorii do potwierdzenia, technologii do przetestowania oraz intrygujących odkryć. Łączy w sobie dwa obszary wiedzy: fizykę wyjaśniającą poznawane zjawiska oraz astronomię rozwijającą metody obserwacji. Bada procesy fizyczne zachodzące we Wszechświecie, jego ewolucję oraz różnorodne obiekty od małych ciał niebieskich, planet przez gwiazdy, galaktyki po czarne dziury i wielkoskalowe struktury.
Czarne dziury od stuleci stanowią nie lada zagadkę i będą tematem tego spotkania. Pierwsze doniesienia o koncepcji niezwykle gęstych obiektów pochodzą już z XVIII wieku. Wtedy nazywano je czarnymi gwiazdami. Dokładniej o ich istnieniu mówił Albert Einstein w swojej teorii względności z 1915 roku. Rozważał zależność między geometrią przestrzeni, a zawartą w niej materią. To doprowadziło go do pewnego konceptu naszego Wszechświata, w którym mogłyby istnieć tak egzotyczne obiekty, jak czarne dziury. Rok później matematycznie opisał je Karl Schwarzchild.
Od tego czasu wielu naukowców i naukowczyń skonstruowało narzędzia oraz eksperymenty teoretyczne, umożliwiające wykrywanie czarnych dziur. Coś, co potwierdziłoby ich istnienie i nie burzyło dotychczasowego, w miarę dobrze opisanego teoretycznie Wszechświata, który został już zweryfikowany na wielu polach naukowych. Istnieje jednak duże wyzwanie: nie jesteśmy w stanie zobaczyć czarnych dziur wprost. Skoro ich nie widzimy, skąd pewność, że one w ogóle istnieją? Jak coś takiego można obserwować? Wielu astronomów i astronomek znalazło metody, jak wykryć coś czego nie widać. Najbardziej jaskrawym przykładem obserwacji czarnych dziur jest osiągnięcie zespołu projektowego o nazwie Teleskop Horyzontu Zdarzeń (EHT). W 2019 roku wykonali pierwsze w historii zdjęcie czarnej dziury. Wygląda na to, że Einstein nie pomylił się w swoich teoretycznych rozważaniach.
Oprócz zagadnień z astrofizyki, omówiona będzie metodyka wprowadzania tematyki kosmicznej w edukacji szkolnej. Uczestnicy zastanowią się, gdzie w niej znaleźć miejsce na tak abstrakcyjny temat, jak czarne dziury.
Porozmawiamy o:
- czarnych dziurach
- wybranych scenariuszach lekcji, opracowanych dla różnych poziomów edukacyjnych, w których wprowadzamy kontekst kosmiczny:
- na poziomie szkół ponadpodstawowych
- na poziomie szkół podstawowych
- prostym doświadczeniu na lekcję
- kosmicznych konkursach dla dzieci i młodzieży
- kosmicznych aktywnościach dla edukatorów/ek
PRZECZYTAJ JESZCZE