70 lat Instytutu Transportu Samochodowego
Zastanawiasz się także, kiedy pojazdy autonomiczne wyjadą na polskie drogi i czy będą bezpieczne? Czym napędzane będą samochody przyszłości? Odpowiedzi na te i szereg innych pytań dostarczają eksperci Instytutu Transportu Samochodowego – nowoczesnego ośrodka badawczo-rozwojowego, który właśnie obchodzi swoje 70-te urodziny.
Przez siedem dekad działalności Instytut Transportu Samochodowego (ITS) współtworzył historię polskiej motoryzacji. Od początku lat 50-tych XX wieku do dnia dzisiejszego w Instytucie wykonano badania techniczne tysięcy samochodów osobowych i ciężarowych, motocykli, autobusów i innych pojazdów oraz ich podzespołów, a także nowatorskich rozwiązań technologicznych. W połowie minionego wieku w ITS powstała pierwsza w Polsce stacja kontroli pojazdów, która stanowiła pierwowzór dla tego typu obiektów. W Instytucie dostępna jest także największa baza o wypadkach drogowych i to tutaj wprowadzane są dane wszystkich pojazdów rejestrowanych w Polsce na potrzeby CEPiK. Również tu funkcjonuje pierwsze w kraju centrum usług dla osób niepełnosprawnych.
ITS to też projekty krajowe i międzynarodowe, studia podyplomowe kursy w wielu specjalistycznych obszarach oraz ekspertyzy i rzeczoznawstwo samochodowe. Obecnie Instytut jest pionierem badań w zakresie pojazdów autonomicznych, stając się krajowym centrum kompetencji w tym obszarze, które wspiera prace rządu.
To, co odróżnia Instytut od innych instytucji naukowych to fakt, że działania podejmowane w ITS mają ważny wymiar prospołeczny, ponieważ uwzględniają zagrożenia wynikające z dynamicznego rozwoju motoryzacji, a celem Instytutu jest eliminowanie lub minimalizowanie tych zagrożeń.Od momentu rozpoczęcia działalności naukowo-badawczej założenia statutowe Instytutu nie uległy zasadniczym zmianom. Obecnie Instytut jest aktywny w kilku kluczowych obszarach. Obejmują one zadania szczególnie ważne dla planowania i praktycznego wdrożenia polityki państwa, których realizacja jest konieczna dla zapewnienia m.in. bezpieczeństwa publicznego oraz poprawy jakości życia obywateli. Są to działania dotyczące bezpieczeństwa ruchu drogowego, oddziaływania motoryzacji na klimat, informatyzacji i ekonomiki transportu – podkreśla prof. dr hab. inż. Marcin Ślęzak, dyrektor Instytutu Transportu Samochodowego.
Naszą misją jest prowadzenie badań ukierunkowanych na innowacyjność, których wyniki mogą jednocześnie wspomagać organy państwa w kreowaniu rodzimego transportu samochodowego czy w adaptacji przepisów unijnych. Dodatkowo tworzymy konsorcja z jednostkami naukowymi, akademickimi i podmiotami gospodarczymi, a także podejmujemy samodzielne inicjatywy, które są odpowiedzią na rynkowe oczekiwania, m.in. w zakresie paliw alternatywnych, elektromobilności, autonomizacji pojazdów oraz inteligentnych systemów transportowych. Dzięki tym działaniom przybliżamy dzisiejszą motoryzację do motoryzacji jutra – dodaje prof. Marcin Ślęzak.
Instytut Transportu Samochodowego rozpoczął działalność w 1952 roku. Problemy badawcze, którymi zajmowali się naukowcy ITS na przestrzeni minionych 70 lat ulegały naturalnym zmianom i były następstwem zapotrzebowania gospodarki, transportu samochodowego i społeczeństwa.
Dziś główne obszary działalności ITS obejmują:
1. Bezpieczeństwo w transporcie i ruchu drogowym – kompletacja i analiza danych o wypadkach w celu identyfikacji źródeł zagrożeń, badania zachowań uczestników ruchu, ze szczególnym uwzględnieniem niechronionych uczestników ruchu, działania powypadkowe, programowanie działań prewencyjnych, badania psychologiczne, bezpieczeństwo i badania techniczne pojazdów, badania urządzeń do kontroli i diagnostyki pojazdów.
2. Oddziaływanie na klimat i środowisko – analiza wpływu transportu samochodowego na środowisko; badania emisji spalin, hałasu, wibracji; badania w zakresie zmniejszenia zużycia paliwa przez silniki spalinowe pojazdów i maszyn, rozwój pojazdów elektrycznych, w tym wodorowych oraz paliw alternatywnych.
3. Informatyzacja transportu – rozwój systemów cyfrowych, automatyzacja transportu i systemy monitorowania oraz wspomagania kierujących pojazdami; analizowanie wpływu usług MaaS (Mobility as a Service) oraz Inteligentnych Systemów Transportowych w tym rozwiązań Smart City; informatyzacja procesów transportowych, rozbudowa baz danych (w tym CEPIK) i gromadzenie wiedzy dotyczącej transportu samochodowego, ruchu drogowego i jego użytkowników.
4. Ekonomika transportu drogowego – monitorowanie i analizowanie rynku transportowego, badania kosztów firm transportowych, ocena kompetencji zawodowych w transporcie, określanie ekonomicznych skutków negatywnego oddziaływania transportu drogowego na człowieka i jego środowisko.
W ramach czterech wyodrębnionych obszarów wyróżnia się dodatkowo:
• innowacyjne rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe oraz nowe technologie w transporcie samochodowym,
• dostępność transportową i mobilność osób o szczególnych potrzebach, w tym z niepełnosprawnościami,
• normalizację, certyfikację przewoźników drogowych, homologację i ocenę zgodności,
• edukację i działania profilaktyczne.
Więcej informacji: www.its.waw.pl